بررسی و معرفی کامل آیفون 16

بررسی و معرفی کامل آیفون 16 | قیمت آیفون 16 | مشخصات آیفون 16 | رنگ های آیفون 16 | بررسی مشخصات iphone 16 | تعمیرات موبایل سفیر |

آیفون 16 و 16 پلاس با تراشه قدرتمند A18 معرفی شدند، اما همچنان از صفحه‌نمایش‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

در رویداد اپل که در تاریخ 9 سپتامبر 2024 برگزار شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت، هوش مصنوعی بخش بزرگی از این رویداد بود.

آیفون 16 و 16 پلاس نیز با هدف برآورده کردن نیازهای محاسباتی «Apple Intelligence» (نام جدید هوش مصنوعی اپل) طراحی شده‌اند

و از تراشه 3 نانومتری جدید بهره می‌برند. قابلیت‌های Action و کنترل دوربین در این مدل‌ها تغییرات قابل‌توجهی در نحوه تعامل کاربران با آیفون به وجود آورده‌اند.

این ویژگی‌ها از المان‌های طراحی نسخه‌های پرو به این مدل‌ها اضافه شده است.

 

مقایسه آیفون 15 و آیفون 14

تعمیرات موبایل فوری

خرید ابزار تعمیرات موبایل

اینستاگرام سفیر

کانال تلگرامی سفیر

آپارت سفیر

 

رنگ های آیفون 16

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس در پنج رنگ جسورانه: مشکی، سفید، صورتی، سبزآبی و آبی پرنگ عرضه خواهند شد.

پیش‌سفارش‌ها از جمعه، 13 سپتامبر آغاز می‌شود و موجودی آن‌ها از جمعه، 20 سپتامبر در دسترس خواهد بود.

کایان درانس، نایب‌رئیس بازاریابی محصولات آیفون جهانی اپل، گفت: «آیفون 16 و آیفون 16 پلاس آغازگر یک دوران جدید برای آیفون هستند که با هوش اپل تجربه‌های قدرتمند،

شخصی و خصوصی را برای کاربران ما به ارمغان می‌آورد. با روش‌های جدید برای کشف دنیای اطراف و ثبت خاطرات با استفاده از کنترل دوربین؛

دوربین 48 مگاپیکسلی Fusion که دو دوربین با کیفیت اپتیکی را در یک دستگاه ارائه می‌دهد؛

افزایش قابل توجه عمر باتری؛ و عملکرد قدرتمند و کارآمد به لطف چیپ A18، این بهترین زمان برای ارتقاء یا تغییر به آیفون است.»

 

 

مشخصات صفحه‌نمایش آیفون 16

صفحه‌نمایش آیفون 16 و 16 پلاس از نظر اندازه همچنان مشابه نسل قبلی است؛ 6.1 اینچ برای آیفون 16 و 6.7 اینچ برای آیفون 16 پلاس، که به ترتیب 0.2 اینچ کوچک‌تر از نسخه‌های 16 پرو و 16 پرو مکس هستند.

نرخ نوسازی صفحه‌نمایش همچنان 60 هرتز است و ویژگی ProMotion در این مدل‌ها وجود ندارد.

همچنین، صفحه‌نمایش می‌تواند در نور مستقیم آفتاب تا 2000 نیت روشنایی داشته باشد و در تاریکی تا 1 نیت کاهش یابد (این قابلیت نیز تغییر نکرده است).

شیشه «Ceramic Shield» جدید که برای محافظت صفحه استفاده شده، 50٪ مقاوم‌تر از نسخه اولیه است و (به گفته اپل) دو برابر مقاوم‌تر از شیشه‌های تقویت‌شده استفاده‌شده در سایر گوشی‌هاست.

این آیفون‌ها با تمرکز بر قدرت پردازشی و هوش مصنوعی عرضه شده‌اند و انتظار می‌رود که تجربه‌ای متفاوت از تعامل با گوشی‌های هوشمند برای کاربران به ارمغان بیاورند.

اپل با معرفی آیفون 16 در رویداد سخت‌افزاری سالانه خود در کوپرتینو، کالیفرنیا، فصل جدیدی را در تقویم خود ورق زد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، آیفون 16 جدیدترین مدل این سری است که پس از آیفون 15 عرضه می‌شود.

این سری شامل مدل‌های آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس است. در این رویداد، همچنین اپل واچ‌های جدیدی نیز معرفی شدند.

اینستاگرام سفیر

کانال تلگرامی سفیر

آپارت سفیر

ویژگی‌های جدید آیفون 16

آیفون‌های جدید دارای چند ویژگی جدید هستند که آن‌ها را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کند. دکمه **Action** اکنون در تمامی مدل‌های این سری وجود دارد

و یک دکمه جدید **کنترل دوربین** برای گرفتن عکس اضافه شده است. بیشتر بهبودها در نرم‌افزار یعنی **iOS 18** انجام شده است

که از هفته آینده برای دانلود در دستگاه‌های سازگار در دسترس خواهد بود.

مدل‌های آیفون 16 برای بهره‌گیری از تمامی قابلیت‌های **Apple Intelligence** که اوایل امسال معرفی شدند، طراحی شده‌اند، ا

ما بسیاری از این ویژگی‌ها تا زمان انتشار نسخه iOS 18.1 در ماه اکتبر در دسترس نخواهند بود.

قیمت و زمان عرضه آیفون 16

پیش‌فروش آیفون 16 از تاریخ 13 سپتامبر آغاز می‌شود و قیمت‌ها به شرح زیر است:
- آیفون 16: **799 دلار**
- آیفون 16 پلاس: **899 دلار**
- آیفون 16 پرو: **999 دلار**
- آیفون 16 پرو مکس: **1,199 دلار**

این دستگاه‌ها از تاریخ 20 سپتامبر در فروشگاه‌ها عرضه خواهند شد.

بررسی انواع سری آیفون 16

آیفون 16 از نظر طراحی دوربین با مدل‌های قبلی متفاوت است؛ چیدمان دوربین‌ها به جای مورب، عمودی شده است، اما در بقیه موارد بسیار مشابه با نسخه‌های پیشین است.

سری آیفون 16 پرو شباهت بیشتری به مدل‌های قبلی دارد، اما کمی بزرگ‌تر شده‌اند:

صفحه نمایش آیفون 16 پرو به 6.3 اینچ افزایش یافته (در مقایسه با 6.1 اینچ قبلی) و آیفون 16 پرو مکس دارای صفحه نمایش 6.9 اینچی است (که قبلاً 6.7 اینچ بود).

اندازه کلی گوشی‌ها به طور قابل توجهی بزرگ‌تر نشده است، اما اپل حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش را کاهش داده تا فضای بیشتری برای نمایش فراهم شود.

در تمام مدل‌های آیفون 16، دکمه **Action** وجود دارد که اپل سال گذشته آن را معرفی کرد.

این دکمه جایگزین کلید **Mute** (بی‌صدا) شده است. شما می‌توانید دکمه Action را شخصی‌سازی کنید تا وظایفی مانند روشن کردن چراغ قوه، اجرای یک **Shortcut** (میانبر) یا فعال کردن تنظیمات دیگر را انجام دهد.

حتی می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که مانند کلید Mute عمل کند، اگر دلتان برای آن تنگ شده است (هرچند که از نظر حسی به اندازه کلید Mute رضایت‌بخش نیست).

اپل اعلام کرده است که شیشه سرامیکی در این مدل‌ها 50 درصد مقاوم‌تر از نسل اول Ceramic Shield است و فرایند تولید جدید باعث شده تا رنگ‌های بدنه غنی‌تر و جذاب‌تر شوند.

آیفون 16 در رنگ‌های صورتی، سبز آبی (Teal)، آبی دریایی (Ultramarine)، سفید و مشکی عرضه می‌شود.

مشخصات:

  آیفون 16 آیفون 16 پلاس آیفون 16 پرو آیفون 16 پرو مکس
نمایشگر 6.1 اینچ، 60 هرتز، OLED، 2000 نیت 6.7 اینچ، 60 هرتز، OLED، 2000 نیت 6.3 اینچ، 120 هرتز (ProMotion)، OLED 6.9 اینچ، 120 هرتز (ProMotion)، OLED
پردازنده A18 A18 A18 پرو A18 پرو
حافظه ذخیره‌سازی 128 گیگابایت 128 گیگابایت 128 گیگابایت 256 گیگابایت
دوربین‌ها دوربین اصلی 48 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل اولتراواید با قابلیت ماکرو دوربین اصلی 48 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل اولتراواید با قابلیت ماکرو دوربین Fusion 48 مگاپیکسل، 48 مگاپیکسل اولتراواید با قابلیت ماکرو، 12 مگاپیکسل تله‌فوتو با زوم 5 برابر دوربین Fusion 48 مگاپیکسل، 48 مگاپیکسل اولتراواید با قابلیت ماکرو، 12 مگاپیکسل تله‌فوتو با زوم 5 برابر
رنگ‌ها صورتی، سبز آبی، آبی دریایی، سفید، مشکی صورتی، سبز آبی، آبی دریایی، سفید، مشکی مشکی، سفید، طبیعی (Natural)، صحرایی (Desert) مشکی، سفید، طبیعی (Natural)، صحرایی (Desert)
جنس بدنه آلومینیوم آلومینیوم تیتانیوم تیتانیوم
قیمت 799 دلار 899 دلار 999 دلار 1,199 دلار

 

 

دکمه جدید کنترل دوربین

این دکمه شبیه به دکمه شاتر فیزیکی دوربین‌ها عمل می‌کند. با یک فشار محکم می‌توانید عکس بگیرید و با یک فشار طولانی، ویدئو ضبط کنید.

همچنین با یک فشار سبک می‌توانید نمای دوربین را بدون عناصر رابط کاربری مشاهده کنید.

در این حالت، با کشیدن انگشت روی دکمه کنترل دوربین می‌توانید سطح زوم را تغییر دهید و با دو بار فشار سبک، به حالت‌های دیگر دوربین بروید.

همچنین از این قابلیت می‌توانید برای نگه‌داشتن فوکوس روی یک موضوع خاص هنگام فیلمبرداری استفاده کنید.

 

تراشه استفاده شده در آیفون 16

برخلاف آیفون‌های اخیر، تمام مدل‌های آیفون 16 از یک تراشه یکسان یعنی **A18** استفاده می‌کنند.

البته، تقریباً یکسان. آیفون 16 و 16 پلاس از تراشه A18 بهره می‌برند، در حالی که مدل‌های پرو دارای تراشه **A18 Pro** هستند.

این تراشه‌ها دارای یک واحد پردازش عصبی (NPU) هستند که سرعت پردازش وظایف هوش مصنوعی را دو برابر می‌کند.

اپل اعلام کرده است که حافظه سیستم (RAM) را به میزان 17 درصد افزایش داده که به اجرای ویژگی‌های پردازشی سنگین هوش مصنوعی کمک می‌کند.

تراشه A18 بر اساس فرآیند 3 نانومتری ساخته شده و طبق گفته اپل، 60 درصد سریع‌تر از آیفون 12 و 30 درصد سریع‌تر از آیفون 15 است.

در بخش گرافیکی نیز می‌توانید انتظار داشته باشید که عملکرد در وظایف گرافیکی سنگین تا 40 درصد سریع‌تر باشد.

در مدل‌های پرو، اپل می‌گوید که موتور عصبی 15 درصد سریع‌تر از تراشه A17 Pro است، پردازنده گرافیکی (GPU) 20 درصد سریع‌تر و پردازنده مرکزی (CPU) نیز 16 درصد سریع‌تر است.

تراشه A18 Pro یک هسته گرافیکی اضافی نسبت به A18 دارد، اما پردازنده مرکزی آن نیز به دلیل داشتن کش‌های بزرگ‌تر، عملکردی کمی بهتر از A18 ارائه می‌دهد.

به روز رسانی های جدید

مثل همیشه، به‌روزرسانی‌های کوچکی در تمام بخش‌ها صورت گرفته است. صفحه‌نمایش گوشی‌ها روشن‌تر شده‌اند، پشتیبانی از **Wi-Fi 7** اضافه شده و پنل‌های **OLED** بهینه‌تر هستند.

همچنین اتلاف گرما بهبود یافته تا عملکرد حرارتی تا 30 درصد بهتر از آیفون 15 باشد، به‌ویژه هنگام بازی در آیفون 16. در مدل‌های **پرو**، اپل اعلام کرده که یک لایه گرافیتی برای بهبود بیشتر عملکرد حرارتی اضافه شده است.

در بخش دوربین‌ها، بزرگ‌ترین بهبودها در حسگر **اولتراواید** رخ داده است. در مدل‌های پرو، این دوربین 48 مگاپیکسلی دارای حسگر بزرگ‌تری است که تصاویری واضح‌تر و با کیفیت‌تر در حالت اولتراواید تولید می‌کند.

در حالی که در آیفون 16 و آیفون 16 پلاس، دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید اکنون می‌تواند از **عکاسی ماکرو** بهره‌مند شود؛ یعنی می‌توانید به سوژه بسیار نزدیک شوید و تصاویر واضح و فوکوس شده‌ای بگیرید.

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس استاندارد اکنون می‌توانند عکس‌های **اپتیکال 2X** بگیرند، به لطف دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی. این یک دوربین سوم نیست، بلکه ویژگی‌ای است که حسگر اصلی دوربین را برش می‌دهد

تا کیفیتی مشابه زوم اپتیکال در سطح زوم 2X ارائه دهد. همچنین هر دو مدل **پرو** اکنون دارای دوربین **زوم اپتیکال 5X** هستند؛ پیش از این، این ویژگی مختص مدل **پرو مکس** بود.

یکی از نکات قابل توجه درباره دوربین اصلی مدل‌های آیفون 16 پرو، این است که اپل آن را **دوربین 48 مگاپیکسلی Fusion** نامیده است.

این به این معناست که دوربین می‌تواند داده‌ها را از حسگر دو برابر سریع‌تر بخواند و به همین دلیل قابلیت ثبت سوژه‌های در حال حرکت را بدون تاری زیاد ارائه می‌دهد.

(برای این کار باید عکس‌ها را در حالت HEIF یا ProRaw ثبت کنید.) من شخصاً برای آزمایش قابلیت‌های ویدئویی حرکت آهسته هیجان‌زده‌ام،

زیرا مدل‌های آیفون 16 پرو اکنون می‌توانند ویدئوی 4K با 120 فریم بر ثانیه ضبط کنند که باعث می‌شود ویدئوهای اسلوموشن بسیار جذاب‌تر به نظر برسند.

مدل‌های پرو همچنین کنترل بیشتری روی میکروفون‌ها به شما می‌دهند. می‌توانید بین حالت‌های صوتی مختلف انتخاب کنید تا افکت‌های متفاوتی را شبیه‌سازی کنید.

برای مثال، حالت **استودیو** باعث می‌شود صداها به گونه‌ای به گوش برسند که انگار در یک استودیوی حرفه‌ای ضبط شده‌اند؛ حالت **سینمایی** نیز به برخی از صداهای پس‌زمینه اجازه می‌دهد تا به صحنه وارد شوند،

در حالی که وضوح صدای سوژه‌های اصلی را حفظ می‌کند.

در نهایت، سیستم **MagSafe** یک به‌روزرسانی کوچک دریافت کرده است؛ اکنون از **Qi2** پشتیبانی می‌کند تا سازگاری بیشتری با دستگاه‌های شخص ثالث داشته باشد.

اپل همچنین یک شارژر بی‌سیم جدید **MagSafe** معرفی کرده که می‌تواند آیفون‌ها را با سرعت بیشتری شارژ کند.

 هوش مصنوعی اپل و iOS 18

آنچه که باعث می‌شود آیفون 16 شما حس جدیدتری داشته باشد، بسیاری از تغییرات موجود در iOS 18 است.

من برخی از بهترین ویژگی‌ها را اینجا فهرست کرده‌ام. این ویژگی‌ها شامل امکان جابجایی آیکون‌های صفحه اصلی به هر نقطه‌ای که می‌خواهید،

تغییر رنگ آیکون‌ها و حتی شخصی‌سازی **Control Center** می‌شود. همچنین می‌توانید به‌طور کامل اپلیکیشن‌ها را از **App Library** مخفی کنید یا قفل کنید تا فقط با تأیید هویت قابل دسترسی باشند.

بررسی و معرفی کامل آیفون 16 | قیمت آیفون 16 | مشخصات آیفون 16 | رنگ های آیفون 16 | بررسی مشخصات iphone 16 | تعمیرات موبایل سفیر |

مقایسه آیفون 15 و آیفون 14

تعمیرات موبایل فوری

خرید ابزار تعمیرات موبایل

اینستاگرام سفیر

کانال تلگرامی سفیر

آپارت سفیر

به این مطلب امتیاز دهید :

نظر خود را بنویسید

نظرات